Cookie?

We gebruiken noodzakelijke cookies op onze website zodat de webshop en het beheren van jouw account goed werken. Daarnaast gebruiken wij analytische cookies en kunnen er soms cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Door op 'Akkoord met cookies van derden' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Cookieverklaring

Flevo Lokaal

FLEVO LOKAAL

 

Re-branding Flevo Lokaal

 

In 2023 werd ik benaderd door Thera van Heuveln van Flevo Lokaal om vanuit mijn bedrijf Liesbeth Ronden Creative Packaging Design een nieuwe productlijn te ontwikkelen voor Flevo Lokaal. De focus van mijn bedrijf ligt op duurzaamheid in combinatie met voeding, en ik wilde me dan ook graag inzetten voor dit inspirerende initiatief. De Voedselstrategie van 2021-2025 van gemeente Almere is het uitgangspunt geweest voor de ontwikkeling voor de nieuwe productlijn Flevo Lokaal. Hierin staat de kernambitie van Flevo Lokaal: trots op de mooie, lokale, regionale producten en initiatieven. Het doel is om deze zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen bij een brede groep consumenten. Het project Supermarkt van de Toekomst van Flevo Campus probeert op verschillende manieren uiting te geven aan deze voedselstrategie. Voor de lange termijn is dat breed en innovatief: Hoe ziet de Supermarkt van de Toekomst eruit en hoe ontstaat deze? En voor de korte termijn is dat smal en pragmatisch: Welke producten kunnen er in de Supermarkt van de Toekomst liggen en is dat nu al haalbaar? Toen Thera van Heuveln mij vroeg om een re-branding voor hun merk en verpakkingen te maken, was ik gelijk enthousiast. Dit geweldige initiatief, met goede en bijzondere producten van lokale ondernemers verdient een onderscheidende uitstraling en een vaste plek in de supermarkt. Aan mij de taak om een werkend totaalconcept neer te zetten. Vanuit de markt is er een behoefte aan duurzame, lokale en kleinschalige producten. Mooie ideeën zijn er genoeg, maar samen met het team van Flevo Campus brengen we ze in de praktijk.

 

Omdat het om meerdere lokale producten gaat, was er een overkoepelend merk nodig. Daarbij speelde de naam een hoofdrol en is Flevo Lokaal als de merknaam voor lokale producten gelanceerd. De merkessentie heb ik op deze manier in de merknaam verankerd. Het merk Flevo Lokaal is een stimulans om het regionale eco-systeem voor food ondernemers te stimuleren en Flevoland als foodregio op de kaart te zetten.

 

Onder de noemer ‘Flevo Lokaal’ zijn er op dit moment al zo’n viertal producten, gemaakt door voedselproducenten uit de regio met lokale ingrediënten, nu verkrijgbaar in een select aantal Almeerse supermarkten. Flevo Lokaal wil zo ‘lokale voedselproductie’ uit de kleinschaligheid van regionale markten of speciaalzaken trekken en beschikbaar maken voor een breed publiek. Daarnaast biedt Flevo Campus met dit initiatief lokale ondernemers een unieke toegang tot het schap van de supermarkt. Heel verrassend is dat het weliswaar om lokale producten gaat, maar dat deze bijvoorbeeld een Surinaamse twist hebben. Of producten waarin naast de Hollandse aardappel ook madam Janette peper en sopropo is verwerkt!

 

 

Omdat het een breed en innovatief project is mét uitdagingen, zoals haalbaar- en schaalbaarheid, technologie en logistiek, heb ik een helder verpakkingsdesign ontworpen. Het logo is prominent aanwezig op elke verpakking om zo het initiatief als verbindende factor duidelijk op de kaart te zetten. Het logo voelt aan als een keurmerk. Helder & clean, elke keer weer een nieuw Flevo Lokaal verhaal dat verteld mag worden. Verder zijn de lokale ingrediënten geïllustreerd en staan deze zichtbaar op de verpakking. De focus ligt dus op het merk, de consument zal dit initiatief eerst moeten leren kennen

 

En hoewel Flevo Lokaal een lokaal initiatief is, is de gedachte erachter veel breder en bijzonder actueel in het licht van de crisis rond klimaat en biodiversiteit. Flevo Campus zoekt naar oplossingen voor stedelijke voedselvraagstukken, door middel van onderzoek, innovaties en experimenten. Zij zien voedsel als een middel voor verandering en bouwen aan een duurzaam, gezond en voor iedereen toegankelijk voedselsysteem. Hierin probeert men zowel de burger als de producent meer toe te rusten om bewuste voedselkeuzes te maken. Deze waarden van Flevo Campus en de kernwaarden van Flevo Lokaal neem ik allemaal mee om de visuele identiteit te ontwerpen. Een herkenbaar signatuur, toegankelijk, cultural en het gevoel van samen uitdragen. Het is in ieder geval een lokaal initiatief welke een duidelijk gezicht in de markt moet krijgen.

 

De verhalen van de individuele ondernemers zijn bijzonder en rijk. En via de QR code op de verpakkingen van Flevo Lokaal kun je op de website uitgebreid de ondernemersverhalen en filmpjes zien en lezen. Maar in het schap moet de verpakking zijn werk doen en veel fans gaan krijgen. Onze droom is dat de lokale consument de supermarkt binnenstapt en direct in het Flevo Lokaal schap kijkt wat er nu weer van lokale komaf beschikbaar is. Hopelijk roteert het schap dan zo goed dat Flevo Lokaal voor de producent fungeert als een springplank richting die eigen en vaste plek op het schap.

 

Ik ben blij en trots dat ik mij vanuit Liesbeth Ronden Creative Packaging Design heb mogen verbinden aan dit merk, en ben zelf al fan geworden van het koken met de lokale producten!

 

>> Lees meer